Wednesday, August 28, 2019

Bergelumang di dalam Gua Tempurung

Gua Tempurung ni terletak di Gopeng, Perak. Oleh sebab bentuknya macam seperti tepurung kelapa, so depa pun panggil lah Gua Tempurung. Panjang gua ni 1.9km dan dipercayai wujud sejak800 SM lagi.. lamanyaaaa, patut berhantu !!


Team Couchsurfing Penang.


 Syiling di dalam gua.



Setiap kubah mempunyai bentuk stalagmit dan stalaktit yang berbeza. Memang menabjubkan ! Hampa mesti tak paham apa benda tu kan, susah lah cakap dengan hampa.. kena p tengok sendiri baru paham kot.



Bukan percuma nahh nak masok, ni list harga...hampa jugak boleh rujuk dekat website ni http://www.ipoh-city.com/attraction/Gua_Tempurung/

Harga bermula daripada RM6 - RM 22 seorang. Ni semua bergantung kepada pakej-pakej yang depa offer. Kalau yang murah tu sat ja, depa bawak pusing-pusing dalam 45 minit. Yang mahai tu akan ambik masa dalam 3-4 jam. Memang berbaloi amik yang mahai tu.





Belle.


Belle, Serry dan Yenn.







Dalam gua.

Dalam gua ni menang gelap gelita okay, hampa jangan dok buat terkejut-terkejut semua macam tak pernah tengok kegelapan. Ikot arahan sudah..

Yaaa satu lagi, mulut mau dok jaga !


Siknee.



Nanti dalam tu susah sikit nak amik gambaq sebab gelap dan jugak basah. Antara benda menarik dalam tu ialah hampa perlu menggelongsor untuk turun dan jugak kena masok dalam lubang kecik sorang-sorang.

Memang perlukan semangat kumpulan dan akan saling tolong menolong la ceritanyaa.

eeeee..tak eloknya gambaq aku. shit !



Ada benda nak share, hampa perlu buat booking dulu dekat numbor yang tertera di bawah atau p dekat website yang aku bagi link tu. Aku syorkan hampa bermalam di sana selepaih habis buat aktiviti ni, jadi boleh lah rest rest dan makan makanan di Ipoh.






Sekian ! bye bye













No comments:

Post a Comment