Sunday, June 2, 2019

Travel ke Azerbaijan : Nak semayang raya bersama puak Syiah

Sambungan dari Part 1.

Kalau hampa dari bahagian selatan dan nak ke Baku (ibu negera) bagi Azerbaijan, hampa boleh naik bas, perjalanan dalam 7 jam macam tu.


Baku Center.

Kebetulan masa aku p ni ada Formula One Race dekat Baku, jadi ramailah manusia dari pelbagai negara.



Stesen Bas di Astara, iaitu bandar paling selatan di Azerbaijan dan bandar ni bersebelahan dengan Iran.






Ni bas aku naik.

Geng-geng abang bas ekspress.


Ni nama dia Zahid.


Ni adalah Rosalinda ayamor bersama Mersedis nya.







Macam Yuhanis Firza, iaitu jiran aku. Masa aku dok tulis artikel ni, dia dok ada dekat Timor Leste untuk misi kemanusiaan, STEADY ANIS  !!!



Kat sana kan, buah memang sedap dan fresh.


Lori Askar.


Singgah minum teh.

Iran dengan Azerbaijan ni bab minum teh sama. Hampa kena buboh gula batu dalam mulut dulu, pastu parking lah gula batu tu dekat celah gigi mana ka, then baru minum teh yang tawaq tu..



Kawan dalam bas.

Masa aku dok baca novel dalam bas tu, deni mai dok dekat sebelah. Dia ahabaq baca Al-Quran lagi bagus dari baca novel. HAHAHA.. Dia suruh aku baca, kiranya ni macam Iqraq lah. Dia terkejut aku boleh baca, aku lagi lah terkejut aku boleh baca lancaqq.. HAHAaha

Kadang-kadang dia dok video call aku, nak practice english. Ha, dalam bas ni pun Simo kawan dari Finland tu masih ada, tapi kami dok asing-asing.



Buku ni pun dah hilang.



Ala-ala centre dekat Baku, semua bas akan berenti situ dan stesen train jugak ada dekat sini.






Baku punya Metro maps. Senang hapai sebab depa hanya dua link ja. Hampa kena beli kad baru boleh naik, pastu top up la kad tu.






Sekitar bandar.

Banyak jalan katop denagn jadi one way sebab Formula One. Kalau hampa nak taw, race dekat Baku ini ialah racing dalam bandar, buk



Renuga (kawan aku punya gepren).

Melalui Couchsurfing, aku penah host satu budak laki dari Azerbaijan beberapa bulan sebelum aku sana. Jadi aku text dia balik dan tinggai dekat rumah dia tapi kebetulan dia dah ke negara Georgia. Jadi, gepren dia yang mai dan bawak aku jalan-jalan.









Kebab


Minuman paling tak sedap, habeh usus aku mengalami depression. Macam mana ka punya yogort
susu.. EEEEE

Hampa layan lah gambar-gambar aku, penat taip...












































































Kisah Semayang Raya 

Depa ni kan syiah, jadi depa sambut sehari lewat dari Malaysia. Gigih jugak la aku p jugak bangun pagi untuk semayang, malangnya bila dah sampai tu aku terlewat, depa dah masok rakaat kedua. 

Walaupun dah ada ayaq semayang, tapi aku konpius.. Aku dok berdiri macam bodo dekat pintu sambil tengok orang. THEN aku decide tak mau semayang.. Sampailah depa memberi salam selepaih tahiyat, aku perasan majoriti depa sambung untuk bersujud lagi.. Ofkos ada batu..

Tetapi aku pun pelik sebab dalam masa yang sama, ada beberapa orang dah bangun dari saf, then baru aku tersedaq yang mana, orang dah bangun tu ialah Sunni.

Susah kan  ?








Keranda










Benda-benda.


Benda ni kan, depa dok pegang. Pastu depa macam ala-ala sapu kat muka, maybe untuk tujuan kecantikan..hihi. Benda ni ada depan pintu masjid.

Gambaq dekat bawah pulak ialah train dari Baku ke Astara, masa ni aku menyesai tak buat siap-siap visa Russia, kalau dak boleh masok sebab depa ada direct train dari Baku masok Moscow.









Baju biru ni penyanyi. Aku follow dia dekat FB. Anak perempuan dan itu jiran dia, dan kami berempat dok dalam train yang sama.








Ni family dia. Dia bawak p rumah, makan, dan p rumah mak dia.













Sambung part 3.

1 comment: